Nejčastější otázky k novele stavebního zákona
Otázky a odpovědi k novele stavebního zákona
Proč se opět stavební zákon mění?
Stavební zákon minulé vlády vznikl narychlo, na politickou objednávku a bez analýzy skutečných příčin zdlouhavého stavebního řízení. Proto se ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš zasadil o částečný odklad účinnosti stavebního zákona, aby se daly napravit chyby, které by znepřehlednily stavební řízení. Lepší je mít o rok později skutečně funkční a se všemi partnery projednaný zákon, který není protlačen na sílu, než mít o rok dříve zákon šitý horkou jehlou, který se bude muset po každých volbách měnit.
Jaké jsou benefity novely stavebního zákona?
Novela především odstraní nedostatky zákona schváleného minulou vládou. Nebude žádný předražený Nejvyšší stavební úřad, zásadní změnou je zrušení institucionální integrace. V dosud aplikovaném stavebním zákoně jsou všechny dotčené orgány integrovány, takže třeba to, jestli stavba neotráví váš oblíbený potok pod zahradou, podléhá řediteli stavebního úřadu - a je tedy riziko, že i zájmy, které tento úředník chrání, se budou muset podřídit zájmu stavět. Taková integrace nedává smysl v době digitalizace, kdy je jedno, jestli úředníci sedí ve stejné budově nebo podléhají stejnému řediteli. Nový stavební zákon tedy odstraní to, čemu se říká tzv. systémová podjatost.
Specializovaný a odvolací stavební úřad má v soustavě stavebních úřadů své opodstatnění, a proto bude zachován. Bude rozhodovat o takzvaných vyhrazených stavbách, to znamená velké infrastrukturní projekty, dálnice, elektrárny atd., které mají význam pro celou Českou republiku. Na Specializovaném a odvolacím stavebním úřadě budou pracovat zaměstnanci specializovaní pouze na tyto typy staveb, čímž se zvýší rychlost, kvalita a odbornost posouzení složitých staveb.
Novela více hájí zájmy občanů, konečně zdigitalizuje stavební řízení, zachová princip „Jedeúřad, jedno řízení, jedno razítko“. Nic se nemění na plánu, že stavebník jen podá žádost a stavební úřad si veškeré záležitosti obstará sám. Tomu výrazně napomůže digitalizace, která je v dnešní době nezbytná.
Co když budou starší nebo konzervativní lidé před digitalizací preferovat osobní jednání?
Digitalizace celého stavebního řízení a územního plánování je nutnost a zrychlí celý proces. To platí i pro ty, kteří budou chtít přijít na úřad osobně. Stavebníkovi přinese možnost mít neustále přehled o tom, v jakém stavu se jeho řízení momentálně nachází, bez ohledu na způsob podání žádosti (listinná nebo digitální). Výhody z digitalizace tak bude moci čerpat každý. Navíc dojde k propojení různých úrovní stavebních úřadů, které mezi sebou začnou konečně smysluplně komunikovat. To je opět benefit i pro toho, kdo půjde na stavební úřad jednat osobně. Vláda ovšem respektuje právo zůstat offline, a celé stavební řízení půjde pro žadatele nadále vyřídit bez použití počítače.
Jak je to s rušením některých stavebních úřadů?
Návrh stavebního zákona z pera předchozí vlády počítal pouze se 14 krajskými stavebními úřady. V České republice máme více jak 690 obecních stavebních úřadů. Mnoho z těchto úřadů jsou tzv. jedno a dvouhlavé, tedy příslušnou agendu vykonávají 1-2 úřední osoby. Pak stačí nečekaná nemoc, dovolená, ošetřování dítěte a stavební řízení v obci se zastaví. Redukcí některých stavebních úřadů se získá zastupitelnost - trojice úředníků už se nějak vystřídá, stavební řízení poběží, lhůty se dodrží. Pomůže to i kvalitě, protože tři a více úředníků už se může specializovat na určité typy staveb. Usnadní se i metodické vedení a sjednocování praxe, po čemž všichni dlouho volají. Nový stavební zákon navíc není jen technická změna. Nese s sebou velké nároky, nejen na pravidelné školení úředníků, ale třeba i na techniku, na vybavení. Pro ty úplně nejmenší obce by vlastní stavební úřad představoval poměrně značnou zátěž, časovou i finanční. Je to kompromis, kde všichni museli určitým způsobem ustoupit. Přesto novela zachovává stavební úřady v obcích. O konečném počtu stavebních úřadů, kdy návrh tří variant vznikl ve spolupráci nejen Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva vnitra, ale také se zástupci samospráv, rozhodne Vláda ČR. Tímto vládním návrhem plníme programové prohlášení Vlády ČR.
Na základě čeho se vybraly stavební úřady, které zůstanou zachovány?
Stavební úřad nebude předmětem politických dohadů. Všichni se shodli, že je potřeba nastavit objektivní kritéria.
A to se stalo. Vycházíme ze studie Ministerstva vnitra, která jasně definuje parametry. Tyto parametry zahrnují počet úředníků úřadu, počet provedených úkonů stavebních úřadů a dostupnost stavebního úřadu pro občany formou skutečné dopravní dostupnosti nikoliv vzdálenosti vzdušnou čarou, přičemž pro zachování stavebního úřadu stačilo pouze splnění jediného tohoto parametru. Na základě tohoto klíče připravilo Ministerstvo vnitra seznam stavebních úřadů, který společně s Ministerstvem pro místní rozvoj projednalo se zástupci samospráv. Po odsouhlasení tohoto návrhu byla struktura stavební správy vnořena do novely nového stavebního zákona. Nyní jsou na stole tři varianty, o konkrétní podobě soustavy obecních stavebních úřadů rozhodne Vláda ČR.
Důležitá je dostupnost stavebních úřadů v území. Dohodli jsme se, že kritéria dostupnosti musí být nastavena tak, že nikdo nebude mít svůj stavební úřad dále než 35 kilometrů. Skutečných 35 kilometrů po silnici, nikoliv vzdušnou čarou. Pokud by byl jiný stavební úřad dál, bude stavební úřad v obci zachován, i když kritéria nesplní.
Místního úředníka stavebního úřadu lidé znali a on znal místní situaci. Nebude to chybět?
Pokud jde o (ne)znalost místních poměrů, tuto obavu sdílíme, a to je důvod, proč jsme odmítli zachovat pouze 14 krajských stavebních úřadů. Každý občan bude mít stavební úřad v maximální dojezdové vzdálenosti 35 km. Nadto nebude nutné na úřad dojíždět, neboť celé řízení bude probíhat digitálně. Případná redukce stavebních úřadů představuje (vyjádřeno v číslech) přesun pouze 14 % agendy vykonávané všemi stavebními úřady v České republice a z hlediska obyvatel má přímý dopad na 10 % obyvatel. To znamená, že se pro 90 % obyvatel ČR nic nemění, ostatní jen změní budovu stavebního úřadu, do které zavítají.
Platí ale, že aktuálně jsou tu tři varianty soustavy obecních stavebních úřadů, o kterých rozhodne Vláda ČR.
Uspoří novela nějaké finanční prostředky?
Novela stavebního zákona ušetří 4 miliardy korun ročně už jen proto, že nevznikne původní záměr nové soustavy státních stavebních úřadů.
Zdroj:
https://www.mmr.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/novela-stavebniho-zakona/nejcastejsi-otazky-k-novele-stavebniho-zakona